Olycka vid Viforsens kraftverk i Ljungan

26.05.2009 08:00 | pressrelease

Idag skedde en arbetsplatsolycka vid Viforsens kraftverk i Ljungan. Kraftverketsdammen är under ombyggnad, en gjutslang lossnade från sitt fäste och den drabbade mannen fick ett kraftigt slag av slangen. Ambulans tillkallades och mannen fördes till sjukhus. Han var vid medvetande och vårdas för smärre skador. Peab som är företaget som sköter ombyggnaden har anmält händelsen till polisen, arbetsmiljöverket och till sin interna krisgrupp.

- Hälsa, miljö och säkerhet är oerhört viktigt för Statkraft och vi ser allvarligt på olyckan. Vi är inte omedelbart ansvariga eftersom byggföretaget Peab samordnar arbetet på platsen, men vi kommer ändå att göra en utredning för att lära oss mer hur liknande  olyckor ska förhindras, säger Anders Hildebertzon, kraftverkschef i Statkraft.

Statkraft är Europas största producent av förnybar energi. Koncernen producerar och utvecklar vattenkraft, vindkraft, gaskraft och fjärrvärme, och är en betydande aktör på de europeiska energibörserna. Statkraft utvecklar också solenergi, havsenergi, saltkraft och andra nya energilösningar. Koncernen hade 2008 en omsättning på 25,1 miljarder NOK och ett underliggande resultat efter skatt på 8,1 miljarder NOK. Statkraft har over  3 200 medarbetare i mer än 20 länder.